Tuesday, October 21, 2008

ReFLeKsI BuKu PrOgRaM,PaMpLeT,DaN PoWeR PoInT


BUKU PROGRAM
Langkah pertama:
-buka MICROSOFT WORD
-Klik menu FILE maka keluar PAGE SETUP dan klik
-kmdian klik MARGIN
-klik orientation (Landscape)
-klik pages pilih bookfold dan klik OK....
-Masukkan maklumat yg dikehendaki

Langkah ke-2:
-buka INSERT maka keluar PAGE NUMBER dan pilih kedudukan no yg dikehendaki.Bagi saya,saya pilih center dan klik OK..
-Buku saya dimulai dgn no.2 utk itu,klik INSERT maka keluar PAGE SETUP
-Klik page selection..maka bolehlah print
-tajuk buku saya "GEJALA SOSIAL DIKALANGAN REMAJA''

PAMPLET
Langkah pertama:
-buka MICROSOFT WORD
-Klik menu FILE maka keluar PAGE SETUP dan klik
-kmdian klik MARGIN dan klik orientation(landscape)
-klik OK..
-Seterusnya buka menu yg mengandungi item COLUMN dan pilih 3 column
-maka tulis maklumat yg ada.....dah siap
-Tajuk : ISLAM SEBAGAI Ad-DIN

POWER POINT
1) Membuat Power Point
1) Cari Microsoft PowerPoint, klik VIEW.
2) Klik SLIDE MASTER dan pilih slide master yang dikehendaki.
3) Saya klik Title dan isikan maklumat yang dikehendakinya. Saya klik subtitle untuk mengisi maklumat diri sepert nama, nombor matrik.
4) Saya klik INSERT dan klik PICTURE untuk mencari logo untuk diletakkan pada slide tersebut.
5) Setelah itu, klik CLOSE MASTER VIEW. Untuk mendapatkan slide yang seterusnya, klik NEW SLIDE.
6) Selain itu, kami dikehendaki membuat HYPERLINK @ pautan didalam slide. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah klik COPY slide yang perlu untuk di hyperlink dan PASTE kan slide tadi pada slide yang terakhir iaitu selepas slide sekian terima kasih.
7) Seterusnya, kembali semula pada slide asal yang ingin di HYPERLINK. highligt surah yaasin.
8) Kemudian pergi ke INSERT dan klik HYPERLINK. Di dalam HYPERLINK, klik PLACE IN THIS DOCUMENT. Dibahagian SELECT A PLACE IN THIS DOCUMENT, pilih slide pertama yang telah di copy dan klik OK.
9) Setelah itu, saya pergi ke slide pertama yang dicopy dan saya klik INSERT . Saya pilih salah satu dari autoshape dan tulis kelebihan surah yaasin.
10) Saya ulangi perkara tersebut sebanyak 2 kali sehingga selesai.
11) Seterusnya, saya perlu set-up slide show yang akan dipaparkan. Oleh itu, saya klik SLIDESHOW dan klik SETUPSLIDESHOW.
12) Untuk memastikan saya tidak memaparkan slide yang dihyperlink kan tadi, maka saya klik FROM 1 to 5 dan klik OK.
13) Akhirnya, slide show saya berjaya disiapkan dan saya upload ke yahoo.group
TAJUK POWER POINT: KELEBIHAN BULAN RAMADHAN BULAN KEBERKATAN

No comments: