Tuesday, October 21, 2008

PENGGUNAAN SPSS

PEMGENALAN
SPSS merupakan satu sistem yg melalui data-data yg diperolehi dgn lebih efektif dan tepat contohnya membuat kaji selidik.Dalam sistem ini,kita dpt mencari dan membuat kesimpulan setiap apa yg dikaji dgn lebih cepat,tepat dan mudah.Sistem SPSS terdpt di mkml FPEND saja.Dlm SPSS ada 2 table iaitu data view dan data variable view.Sblm kami memulakan tugasan,kami dikehendaki membuat kaji selidik terlebih dahulu.Selepas itu,barulah masukkan dalam data tersebut.

CARA PENGGUNAAN
Langkah pertama:
-buka sistem SPSS
-klik pd variable view dan isi setiap butiran yg terdpt dlm borang selidik sprti:
-program,tahun.jantina,soalan 1 hingga soalan 5 (NAME )
-TYPE :saya pilih string kerana menggunakan huruf abjad
-DECIMALS:saya pilih 0
-VALUE:dlm kotak value saya tulis a,b,c dan seterusnya bergantung pd bilangan jwpan yg disediakan...Manakala kotak value label saya tulis segala jwpan yg ada dlm borang tersebut.Contohnya:pendidikan islam,pendidikan khas,pendidikan sukan dan lain-lain.
-selepas klik add dan klik OK..
-ALIGN:saya pilih center
-MEASURE: Saya pilih ORDINAL utk tahun,manakala NOMiNAL utk bkn berbentuk angka iaitu jantina,program, soalan 1hingga soalan 5
-Manakala yg lain tdk berubah

Langkah ke-2:
-Buka data view dan isikan segala hasil jwpan yg dibuat dalam borang selidik
-Maka siaplah data view saya

MENCARI HASIL KAJIAN
Langkah pertama:
-klik ANALYZE -DESCRIPTIVE STATISTICS - FREQUENCIES
-Akan keluar mklumat pada NAME(jantina,program,tahun,soalan 1 hingga soalan5)
-pindahkan satu persatu dlm table satu lagi
-klik chart and then klik pie chart
-klik continue dan klik OK....
-Hasilnya akan keluar analisis berbentuk pie chart...
-DAH SELESAI.....

1 comment:

Aziz, Muhammad Irfan said...

makasih Ukhti , atas penjelasannya Insya Alloh dapat membantu dalam penyelesaian tugas ku .